piątek, 29 stycznia 2016

Tajska zupa kokoswo-cytrynowa

Tajlandia, 2 w nocy, ponad dobę w podróży, następny samolot na innym lotnisku za 5 godzin, obładowani walizkami weszliśmy do jedynej o tej porze otwartej knajpy. Obejrzawszy się dookoła pomyślałam: "mam nadzieję, że się nie zatruję", ale głód był tak silny, że w zasadzie wyboru nie było. Podeszła bardzo miła i uśmiechnięta Pani i przyjęła zamówienie. Ja poprosiłam coś co jest typowo tajskie,  o smaku który będę pamiętała.
Tak..Tajlandia to kraj kontrastów. Idąc ku tej knajpie po chodniku łaziły karaluchy wielkości palca, knajpka z krzesłami, które ledwo się trzymają, talerze "ubrane" w reklamówki. Ukazała się pani z naszym zamówieniem. Dostałam jakąś zupkę. Pierwsza łyżka (cały czas pamiętam gdzie mam apteczkę) i... zakochałam się w tym smaku! Nigdy nie jadłam czegoś takiego. Połączenie smaków, aromat. Miłość od pierwszej łyżki!
Odtąd przy każdej okazji jadłam to danie. Teraz jak tylko czuję zapach trawy cytrynowej zawsze kojarzy mi się ta fantastyczna podróż, ci życzliwi ludzie i niezwykłe wakacje.
Mój mąż lubi odtwarzać smaki przywiezione z podróży. Zaproponował, że ugotuje mi to cudo. Ugotował i wyszła identyczna! Jedyną zmianą są grzyby - tu użyte są grzyby mun, a Tajowie dają pieczarki. Natomiast u nas takich nie widziałam - są mniejsze i bardziej sprężyste o nieco innym smaku.


Składniki:

  • 2 uda z kurczaka,
  • 2 łodygi trawy cytrynowej,
  • kawałek imbiru 5 cm,
  • 5 liści kafiru,
  • 6 papryczek chilli,
  • 3 ząbki czosnku,
  • 1 limonka (połówka w całości, wyszorowana, z drugiej wycisnąć sok),
  • 2 puszki mleka kokosowego,
  • garść grzybów mun
  • pasta Tom Kha,
  • ok 250-300 gr surowych krewetek,
  • sos rybny,
  • cukier,
  • sok z limonki,
  • liście kolendry. 

Przygotowanie:

 Do garnka włożyć: umyte udka, rozgniecione łodygi trawy cytrynowej, czosnek, pokrojony w plasterki imbir, pół wyszorowanej limonki, liście kafiru i papryczki. Z tych składników ugotować bulion. Wywar odcedzić. Wyjąć udka i oddzielić od nich mięso (mięso pokroić na nieco drobniejsze kawałki). Póki wywar się gotuje przygotować grzyby wg przepisu na opakowaniu.
Do przygotowanego bulionu dodać mleczko kokosowe, grzyby, pastę Tom Kha, mięso z kurczaka i wymieszać. Doprawić wszystko do smaku sosem rybnym, sokiem z limonki, cukrem. Jeżeli ktoś lubi pikantne, można dodać chilli. Całość gotować przez około 5-7 minut.
Dodać oczyszczone krewetki i dalej gotować przez 3-4 minuty nie dłużej. Zupę nalać do miseczek, posypać posiekaną kolendrą. Jeżeli ktoś kolendry nie lubi może zastąpić to pietruszką.



*produkty, takie jak pasta Tom Kha, liście kafiru, sos rybny są dostępne w każdym dużym supermarkecie w dziale "Kuchnie świata" ;) pod postem zdjęcie opakowania pasty do łatwiejszego rozpoznania.
Smacznego! 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz